چطور دانشآموزانی پرسشگر و پاسخگو پرورش دهیم؟ احتمالا پیشبینی شما این است که جای پاسخ این پرسش باید در میان اصلیترین مفاد برنامهریزی آموزشی باشد؛ اما از همان هنگامی که همگامی با برنامههای مصوب آموزش و پرورش تبدیل به هدف سیستم آموزشی شد، حتی اصل این پرسش هم از یاد رفت. این سوال اما برای موسسهی فرهنگی آموزشی علوی سالهاست محور پژوهش و بحث و بررسی بوده است. رویهی اصلی آموزش در مدارس هوشمند علوی مجموعهای از پاسخهای ماست به این پرسش اساسی. این مدارس با بیش از 60 شعبه در سه پایهی دبستان، متوسطهی اول و متوسطهی دوم بهصورت یکپارچه در سرتاسر کشور فعالیت میکنند. پرورش حس پرسشگری و پاسخگویی در دانشآموزان مدارس علوی مبتنی است بر یک آموزش اصولی با هدف حضور فعال فارغالتحصیلان ما در جامعه.
آموزش در پیشدبستان
پیشدبستان اولین مواجههی کودک است با آموزش. طبیعتا میزان تاثیر آن در ایجاد علاقهی دانشآموز به آموختن بسیار مهم خواهد بود. یکی از نگرانیهای والدین کودکان پنج و شش ساله توانایی فرزندشان در برقراری ارتباط و دوستیابی است. راهحل ما برای رفع این نگرانی، ساده اما نتیجهبخش است: بازی. کودکان انواع مختلفی از بازیها را، که توسط مشاورین کودک ما طراحی و برنامهریزی شده، اجرا و تکرار میکنند. همین نظم و تداوم است که با تقویت قوای شناختی و حرکتی، مهارتهایی را به کودک یاد میدهد. تقویت قوای شناختی و حرکتی، مهارتهای زیر را به ارمغان میآورد:
دوستیابی
مسولیتپذیری
دستورزی
قابلیتهای زبانی
پایه مفهوم ریاضیات
توانایی بستن بند کفش و دکمه لباس
آموزش در دبستان
سازمان جهانی یونسکو سواد را تنها توانایی خواندن و نوشتن نمیداند؛ از همین روست که دانشآموزان دبستانهای دوزبانهی علوی 12 مهارت سوادی را، مطابق آنچه امروز سواد نامیده میشود، یاد میگیرند. در مدارس ما تقویمی سالانه برنامهریزی شده برای اردوهای آموزشی، تفریحی و پرورشی. چنین اردوهایی علاوه بر تقویت روحیه، بر بهبود فرآیند یادگیری نیز تاثیرگذارند. علاوه بر آموزش سرفصلهای درسی، کلاسهای فوق برنامه و فراآموزشی جزو بخشهای ضروری آموزش در دبستانهای هوشمند علوی است. لیست برخی از کلاسهای فراآموشی را در ادامه میبینید:
موسیقی
زبان
رایانه
رباتیک
چرتکه
آموزش در متوسطه
رویهی ما در مدارس غیردولتی علوی در مقطع متوسطهی اول و متوسطهی دوم نیز، تاکید بر پرورش دانشآموزانی مسئولیتپذیر، پاسخگو و البته پرسشگر است. در این دوره هم ما با الگوبرداری از مدارس فنلاند و سوئیس روش آموزشی پروژهمحور و دانشآموزمحور را برگزیدهایم. دانشآموزان در کارگاهها و آزمایشگاههای مجهز و زیر نظر دبیران با تجربه مطالب درسی را کاملا ملموس یاد میگیرند و بهصورت گروهی در هر مورد بحث و تبادل آرا میکنند. متناسب با نیاز نوجوانان در این سن، برنامههای فراآموزشی که مدارس هوشمند علوی برای دانشآموزان خود در نظر گرفته است. در ادامه لیستی از این کلاسها را خواهید دید.
زیست فناوری
زبان فرانسه
عکاسی
برنامهنویسی
آموزش در آموزشگاه
مؤسسهی فرهنگی آموزشی علوی علاوه بر مدارس ابتدایی و متوسطهی اول و دوم، آموزشگاههایی برای دانشآموزان سایر مدارس تأسیس کرده است. بنابراین حتی اگر دانشآموز مدارس علوی هم نباشید باز میتوانید از کلاسهای تقویتی، آمادگی تیزهوشان و کلاس کنکور این آموزشگاهها که در نوبت دوم مدارس برگزار میشوند، استفاده کنید.
محیط و امکانات آموزشی
موسسهی فرهنگی آموزشی علوی با تکیه بر تجربهای درخشان و الگوبرداری از پیشرفتهترین مدارس جهان از جمله فنلاند و سوییس، مدارس خود را متناسب با زندگی در دنیای امروز طراحی کرده است. طبیعی است آموزش صرف مطالب درسی و سنجش برنامهریزی شده آنها در پرورش احساس مطالبهگری و مسئولیتپذیری تاثیر عمدهای نخواهد داشت. امکانات آموزشی مدارس علوی در راستای رفع چنین نیازی فراهم آمده است.
کتابخانه
آزمایشگاه
سایت رایانه
اتاق بازی و ورزش
آموزش مجازی در علوی
پاندمی کرونا اهمیت آموزش مجازی را، حتی به سرسختترین مخالفانش اثبات کرد. موسسهی علوی خیلی زود خود را با این شرایط دشوار وفق داد و با استفاده از تیم فنی حرفهای خود سامانهی همایش مجازی را راهاندازی کرد و در کنار سامانهی آزمون آنلاین در اختیار دانشآموزان قرار داد. در این سامانه تمام مواردی که برای آموزش اصولی در شرایط حضوری اجرا میکردیم رعایت شده است. آموزش مجازی به دو گروه برخط و بستههای آموزشی ضبط شده تقسیم میشود. ما با انتخاب گزینهی مشکلتر و البته با کارآیی بسیار بالاتر، آموزش را به صورت برخط، پخش زنده و بستههای آموزشی در قالب محتوای تصویری ارائه میدهیم. بسیاری از مدارس تنها به تهیهی فیلمهای آموزشی ضبط شده اکتفا میکنند. در این نوع آموزش نه امکان پرسش از طرف دانشآموز فراهم است و نه امکان نظارت از سمت دبیر. معمولا هم بستهها در زمان تعیینشده مشاهده نمیشوند. در نتیجه درسها روی هم تلنبار شده و کیفیت آموزش پایین میآید. از مزایای مهم آموزش مجازی در مدارس علوی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- صرفهجویی در زمان
- صرفهجویی در هزینهها
- عدم محدودیت زمانی و مکانی
- افزایش خودکنترلی و مسئولیتپذیری
- بالارفتن اطلاعات رایانهای در خانوادهها
- استفاده از قابلیت تکرار و ضبط آموزش
- افزایش انگیزه برای یادگیری و جذب دانشآموزان